רוצה להצליח בגדול? תתחיל בקטן

אין תפקיד לא חשוב

בשנת 1969 שוגרה לחלל “אפולו 11” ובה אדם נחת לראשונה על הירח. מסופר שכמה חודשים לפני כן, נשיא ארה”ב הגיע לביקור בתחנת החלל של נאס”א ע”מ להכיר יותר טוב את הצוותים ואת התוכנית. באמצע הסיור הנשיא נתקל בעובד ניקיון. הנשיא שאל אותו: “ומה אתה עושה כאן?” ואותו עובד השיב לו בחיוך: “אני עוזר להנחית חללית על הירח!”

אמנם מדובר בסיפור מצחיק, אבל יש בו המון אמת – לכל תפקיד בכל מקום יש סיבה, ויש צורך. כיום, כל תעשייה בעולם מתקדמת בקצב מסחרר, ידע חדש מחליף ידע ישן ואף אחד לא מוגן. רוחות השינוי כל כך חזקות שאם אתה עושה משהו – תהיה בטוח שחשוב שתעשה אותו, ורצוי טוב.

זכרו: שעון מעולה הוא כזה שמורכב מעשרות חלקים זעירים – שעובדים יחד.

כל רכיב בשעון חשוב בצורה מטורפת. למה? כי אחרת היו עושים שעונים בלעדיו.

ידיים מלוכלכות – כסף נקי

כמו שהמשפט הישן אומר, יש כבוד רב בעבודות הפשוטות. עבודות “בורג קטן במערכת” הן לרוב עבודות טכניות, משימות פשוטות בכמויות מאוד גדולות. נכון, זה מאוד מתסכל להסתכל על זה מהצד בפעם הראשונה, אבל ככל שהזמן עובר ואתה מתנסה בעבודתך אתה רואה שהשד לא כל כך נורא. וזה לא שהעבודה נעשית קלה יותר – אתה פשוט נהיה טוב יותר.

מהנדסי תעשייה וניהול בארץ ובעולם טוענים שבפסי ייצור ובמפעלים, התפוקה של העובדים גדלה עם הזמן ומוסר העבודה שלהם משתבח. עובדים בעבודות פשוטות מרגישים ראויים לכל אגורה שהרוויחו, הם גאים בעבודתם ובשכרם ובונים לעצמם התנהגות אמינה ובוגרת.

ערכים – לא למכירה

ההתנהגות של בני האדם מורכבת מסך כל חוויותיהם. זה לא אומר שמספר שבועות כמתדלק ישנו את חייך כמו חצי שנה בהודו – כל חוויה וההשפעה שלה. כבר דיברנו על החריצות והשקדנות שנותנות לנו העבודות הפשוטות אבל זה רק קצה המזלג; קיבלת הוראות וביצעת אותן בדיוק כמו שנתבקשת? אתה יודע לקבל סמכות. היית בתקופות עמוסות בעבודה ונתבקשת להגדיל את ההספק שלך? אתה לומד לתפקד תחת לחץ. עבדת כנותן שירות? עזרת לעובדים שאיתך בפס ייצור? ניהלת קשר עם עובדים ממחלקות אחרות? פיתחת את האינטליגנציה הבין-אישית שלך. העבודה בדרג זוטר מלמדת אותך להעריך, לא להתפנק, ללמוד מטעויות, לקבל ביקורת ולעבוד בצוות עם אנשים. לא משנה לאיזה כיוון אדם הולך בחייו – רשימת התכונות הזו תצעיד אותו מעלה בקלות.

הדרך הכי טובה למומחיות

אחד העקרונות החשובים ביותר של צה”ל כשהוא ממיין ומכשיר קצינים הוא תקופת השירות של החייל לפני היציאה לקצונה. לא מסיבות מקצועיות, הקצין ילמד לרוב הרבה יותר בהכשרה שלו כמפקד מאשר כחייל. אבל יש דבר אחד שאדם לומד כחייל והוא לא יכול ללמוד כקצין – איך זה להיות חייל. כדי להיות מפקד טוב חייב לדעת להיות חייל, וכדי להיות מנהל גדול חייב להיות לפני כן עובד קטן. נשיא ארצות-הברית, דונלד טראמפ, מספר בכתביו איך כילד הוא היה מסתובב באתרי הבנייה של החברה של אביו, זו שלאחר מכן הפכה לשלו. טראמפ הצעיר למד מאפס כיצד מקימים מבנים, חשיבות החומרים בבנייה וכיצד פועלי הבניין עושים את עבודתם – מה שנתן לו יתרון רב בפרוייקטים שלקח על עצמו. למעשה, בכל פרוייקט שנשא את שמו, טראמפ התעקש לראות במו עיניו מספר פעמים את העבודה ולשמוע את הדעות בשטח. שלדון אדלסון, בעל הון של 39 מיליארד דולר, עבד כילד במנהטן, בתור מוכר עיתונים.

אדם נוסף שתומך בברגים הקטנים במערכת הוא תומאס אדיסון שהמציא את עיקרון 10,000 השעות. לפי אדיסון, אדם צריך לעסוק במשהו 10,000-שעות מצטברות על מנת להיחשב מומחה בתחום. לא מדובר בהבטחה – אבל זה התנאי המינימלי למומחיות. אז אם אתם כבר צריכים לחתום 10,000 שעות בתחום שלכם, לא כדאי להתחיל אותם מלמטה?

להיזהר מאשליות הזמן, לבחון ולבחור

זה מאוד כיף להכניס משמעות לעבודה הפשוטה, להבין ש”בורג קטן במערכת” זה אכן דבר חולף, אבל במשמעות השלילית שלו. נצלו את הזמן שלכם לעבוד כמה שיותר, ללמוד ולשאול ולהתמצא, תרכשו את הערכים שהעבודה יכולה לספק לכם, תטרפו את התפקיד שלכם!

יחד עם זאת, חשוב להיזהר מאשליית הזמן: ככל שהזמן עובר אנחנו נעשים טובים יותר, מרגישים מנוסים ומוצלחים יותר וכנראה שזה גם מתבטא בהערכה חיצונית בעבודה. המחמאות לעיתים גם יתוגמלו בהעלאה או קידום סמלי, מה שמעיד שאתה עושה דברים בדרך הנכונה. בכל זאת, עלינו לזכור שההנאה הטובה ביותר היא מידתית. נצלו את כל המעלות של העבודה כדי לצמוח ולהתפתח בתחום, אל תתפשרו על עצמכם ותסתפקו במועט כשמדובר בהגשמה עצמית. בעבודה נוחה, כמו בקזינו: כשכיף לך, אתה יכול לקחת את כל הזמן שבעולם.
אז תישאר עם אצבע על הדופק, תסתכל מדי פעם על הטווח הרחוק. נכון, אין בחירה מושלמת, אבל אתה יכול למצוא את הבחירה שתהיה שלם עמה – וזה מה שאתה צריך לעשות.

 

תוכן עניינים

כדאי לקרוא גם

ליצור אתכם קשר בנושא רוצה להצליח בגדול? תתחיל בקטן?

כתבות מומלצות

איתור קופות גמל

איתור קופות גמל- דברים שחשוב שתדעו

איתור קופות גמל- דברים שחשוב שתדעו: אחרי שמשתחררים מהצבא ומתחילים לעבוד הרבה צעירים עוברים עבודות רבות עד שהם מוצאים מקום קבוע ובכל מקום עבוד מפרישים

השוואת קרנות פנסיה

השוואת קרנות פנסיה

השוואת קרנות פנסיה: כל אחד ואחת מאיתנו צריכים קרן פנסיה. בין אם אנחנו עובדים שכירים שהעבודה שלנו מפקידה עבורנו כספים לקרן כזו או אחרת ובין

ליצור אתכם קשר בנושא רוצה להצליח בגדול? תתחיל בקטן?

Skip to content