ביטוח לאומי: כל מה שרצית לדעת

אותו ארגון ענק ורב עוצמה שלוקח חלק כל כך אינטגראלי מהחיים שלנו ובמרבית המקרים – אין לנו בכלל מושג מה הולך שם. ננסה לעשות קצת סדר בעולם הביטוח הלאומי, מה מגיע לכם ומה אתם ממש לא רוצים לשכוח?

מה זה בכלל ביטוח לאומי?
ביטוח לאומי הוא מנגנון ממשלתי שנועד לדאוג לרווחת הציבור ע”י גישה סוציאלית – אנו נותנים חלק מההכנסות שלנו ומקבלים סיוע לפי הצורך. גישה זו של ערבות הדדית וסולידריות עוזרת למאות אלפי ישראלים בהבטחת הכנסה, סיוע לקשישים, קצבאות נכות ועוד. הביטוח הלאומי הוקם בשנת 1954 ע”י ראש הממשלה דאז גולדה מאיר. הביטוח הלאומי הינו ביטוח חובה ולכן כל אזרח בישראל מעל לגיל 18 מחויב בתשלום דמי ביטוח לאומי. דמי ביטוח לאומי נקבעים ע”י משתנים רבים כגון מצב תעסוקתי, מצב משפחתי, שחרור משירות צבאי ועוד משתנים רבים.

#1טיפ ביטוח לאומי:

וודאו שאתם משלמים לביטוח לאומי את מה שנדרש מכם. כמובן שלא יותר, אך שלא יהיה מצב שאתם שוכחים או משלמים פחות. ביטוח לאומי נוטים להיות קפדנים ונוקשים, איחור בתשלום יביא עמו ריביות מצטברות והחוב שלכם לביטוח לאומי יילך ויגדל. אם אתם מפסיקים לעבוד לתקופה, טסים לטיול ארוך בחו”ל וכדומה, עליכם לוודא שסוגיית ביטוח לאומי מטופלת. זה יכול לחסוך לכם הרבה כאב ראש.

 

מי משלם דמי ביטוח לאומי?
כל תושב ישראלי מגיל 18 ומעלה חייב להיות מבוטח בביטוח הלאומי ולשלם את דמי הביטוח.

ישנם אנשים שפטורים מתשלום דמי ביטוח לאומי, גם אם הם עובדים כשכירים, כגון מקבלי קצבת נכות, נשים עקרות בית שבן הזוג שלהן משלם דמי ביטוח לאומי, עובדים במהלך שביתה וכד’.

אזרחים שאינם עובדים ישלמו ישירות לביטוח לאומי, כאשר יש שינויים בגובה דמי הביטוח בהתאם למצבו של התושב. כך לדוגמה, לסטודנטים שאינם עובדים דמי הביטוח הם 128 ₪ בחודש, בשונה מסכום התשלום של אדם שאינו עובד ואינו סטודנט.

שיטת התשלום

תשלומי דמי הביטוח
הלאומי ודמי ביטוח הבריאות מחושבים על-פי גובה ההכנסות שיש למבוטח מעבודה ושלא מעבודה, בהתאם להיותו שכיר, עצמאי, או אף אחד מהם.

עובד שכיר שהוא תושב ישראל
יכול להיות מבוטח בכל ענפי הביטוח. מנגד, עובד שכיר שאינו תושב ישראל מבוטח רק בשלושה תחומים: נפגעי עבודה, פשיטות רגל ואימהות. כל ענף מגדיר בהמשך את זכאות המבוטח לתגמולים.

עובדים שטרם הגיעו לגיל 18
מבוטחים רק בענף נפגעי עבודה ותו לא.

לעובדים שכירים
התשלום מועבר ע”י המעסיק והוא האחראי על התשלום לביטוח לאומי, כאשר חלק מהתשלום מופרש ע”י העובד השכיר וחלק ממנו מופרש ע”י המעסיק.

על חלק מהשכר, עד 60% מהשכר הממוצע
(6,164 ש”ח, נכון להיום 2020) – הניכוי משכר העובד עבור דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות הוא בשיעור 3.50% משכר העובד ברוטו, כאשר ביטוח לאומי הוא 0.4% ודמי הבריאות הם 3.1% מהתשלום. המעסיק יוסיף לדמי ביטוח לאומי עוד 3.55% מהתשלום.

חלק מהשכר שמעל 60% מהשכר הממוצע ועד להכנסה המרבית לחודש המחייבת בדמי ביטוח לאומי (43,890 ש”ח, נכון להיום 2020) –

הניכוי משכר העובד עבור דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות הוא בשיעור 12% משכר העובד ברוטו, כאשר ביטוח לאומי הוא 7% ודמי הבריאות הם 5% מהתשלום. המעסיק יוסיף לדמי ביטוח לאומי עוד 7.6% מהתשלום.

לעובד בחל”ת (חופשה ללא תשלום) המעסיק משלם את דמי הביטוח הלאומי בגין החודשיים הראשונים של החל”ת. כמו כן, למעסיק יש זכות לדרוש את התשלום בגין אותם חודשים. החל מהחודש השלישי ואילך, האחריות לתשלום דמי הביטוח הלאומי היא של האזרח בלבד.

לעצמאיים מתקיימת שיטה אחרת:
העצמאי נדרש להגיש טופס דין-וחשבון רב-שנתי שבו מעריכים את ההכנסות של העצמאי ולפיהם נקבע התעריף השנתי לפי החישוב הבא:

  • מחלק ההכנסה שעד 60% מהשכר הממוצע (6,164 שקל, נכון להיום 2020) ישלם דמי ביטוח לאומי בשיעור 6.72%  ו-3.1%  דמי בריאות.
  • מחלק ההכנסה שמעל 60% השכר הממוצע ועד למקסימום ההכנסה החייבת בדמי ביטוח ישלם דמי ביטוח לאומי של 11.23% ודמי ביטוח בריאות בשיעור של 5%.

בעוד שתעריף דמי הביטוח הלאומי נגזרים מרמת ההכנסה של העצמאי, חשוב לזכור שגם אם העצמאי לא מרוויח כלל, עליו לשלם דמי ביטוח לאומי מינימליים שהוגדרו, עקב חובת התשלום לביטוח שיקנה לעצמאי את הזכויות והשירות הניתן דרך ביטוח לאומי.

ישנן קבוצות רבות בעלות מעמד שונה בביטוח לאומי, בפרט בהיבט דמי הביטוח הלאומי שנדרש לשלם, לכן מומלץ לבדוק באתר ביטוח לאומי אודות הקבוצות השונות וחובותיהן.

עובדים שכירים בעלי שני מקורות הכנסה או יותר
עובדים כאלה, אשר הכנסתם העיקרית לא עלתה על 60% מהשכר הממוצע במשק (6,164 ש”ח) או שהכנסתם העיקרית עלתה על סכום ההכנסה המרבית בביטוח לאומי (43,890 ש”ח) – זכאים לניכוי ותיאום של תשלומי ביטוח לאומי. כך ניתן לחסוך מאות שקלים ולכן רצוי ליצור על כך קשר עם המעסיק שבעבודתו מתקבלת ההכנסה המשנית בתחילת כל שנת מס.

אבטלה
אדם שפוטר או התפטר מעבודתו זכאי לקבל דמי אבטלה אם עמד בתנאים הבאים:

  • האזרח מבוטל בביטוח אבטלה
  • אדם בגילאי 20 עד 67.
  • עבד כשכיר שנה לכל הפחות, ובמהלכה שולמו מטעמו דמי ביטוח לאומי הכוללים ביטוח אבטלה.
  • המפתיע מכולם – אתה אכן מובטל.

באתר ביטוח לאומי ניתן לבדוק את הזכאות לדמי אבטלה ואת משך הזמן, המושפעת מדברים רבים כגון שכר קודם ומצב משפחתי, כאשר הזמן המקסימלי לקבלת דמי אבטלה הוא 175 ימים.

אדם שמעוניין לדרוש את דמי האבטלה שמגיעים לו צריך להציג לביטוח לאומי מסמך המעיד על סיום עבודתו (ישנה חשיבות בשכר על אופן סיום ההעסקה, עובד שהתפטר מקבל פחות מעובד שפוטר).

דמי האבטלה מותנים בהתייצבותו של המובטל בלשכת התעסוקה במועדים שייקבעו ע”י המוסד לביטוח לאומי. בהגיעו ללשכת התעסוקה יוצעו לו עבודות ועליו ללכת ולעבוד במקומות העבודה המוצעים לו.

 

לסיכום, כשאנחנו רוצים לדעת כיצד להתנהל מול ביטוח לאומי התשובה תהיה – בחוכמה ובזהירות. יש לבדוק תמיד האם אנחנו מקבלים את מה שמגיע לנו, האם אנחנו נותנים יותר ממה שאנו חייבים, האם הזכויות שלנו נפגעות? כי כמו שביטוח לאומי יודעים לגבות מאיתנו בריביות גבוהות על איחורי תשלומים, הם גם יודעים להשיב לאזרח בריביות גבוהות כאשר קצבאות שלנו לא מגיעות לכיסנו. מה שפייר – פייר.

תוכן עניינים

כדאי לקרוא גם

ליצור אתכם קשר בנושא ביטוח לאומי: כל מה שרצית לדעת?

כתבות מומלצות

איתור קופות גמל

איתור קופות גמל- דברים שחשוב שתדעו

איתור קופות גמל- דברים שחשוב שתדעו: אחרי שמשתחררים מהצבא ומתחילים לעבוד הרבה צעירים עוברים עבודות רבות עד שהם מוצאים מקום קבוע ובכל מקום עבוד מפרישים

השוואת קרנות פנסיה

השוואת קרנות פנסיה

השוואת קרנות פנסיה: כל אחד ואחת מאיתנו צריכים קרן פנסיה. בין אם אנחנו עובדים שכירים שהעבודה שלנו מפקידה עבורנו כספים לקרן כזו או אחרת ובין

ליצור אתכם קשר בנושא ביטוח לאומי: כל מה שרצית לדעת?

Skip to content