השכלת העתיד: ננו-תואר ומיקרו-תואר


גל הידע

איש החינוך והעתידן אלוין טופלר הגה את “תיאוריית הגל השלישי”. מדובר ברעיון שלפיו האנושות עברה מעצם הקמתה שלושה “גלים” – שינויים הרי גורל – ששינו את חיינו לעד.

הגל הראשון הוא הגל החקלאי, שהתקיים אלפי שנים וייצג את הצורך של האנושות לעסוק בגידול ובחקלאות לשם מחייה, וכך גם לצורך פרנסה.

הגל השני הוא הגל התעשייתי. החל מתקופה זו האנושות החלה להתנהל בצורה ארגונית חדשנית, ועולם הכלכלה כולו השתנה מכלכלה שמבוססת על עבודת כפיים וחקלאות לכלכלה שמבוססת על מכונות, מפעלים ופסי ייצור.

הגל השלישי החל לפני פחות ממאה שנים, והוא גל המידע. לפיו, ההתפתחות האנושית מונעת ממידע ומיכולות העברת המידע ממקום למקום.

אנשי חינוך רבים מדווחים על היווצרותו של גל חדש בשנים האחרונות, והוא גל הידע. בתקופת גל הידע, ההתפתחות האנושית ובכלל, התעשייה העולמית ופרנסתם של אנשים תהא תלויה ביכולת שלהם לייצר ידע חדש. אנו חיים בתקופה שבה מקצועות ותחומים חדשים קמים מאפס ומציפים את עולם התעסוקה עם צרכים מקצועיים שלא ניתן ללמוד באקדמיה.
רשתות חברתיות, שיווק רשתי, היי-טק, סייבר ואפילו כסף דיגיטלי – כל אלו לא היו קיימים לפני כמה שנים בודדות וכיום הם הכוכבים העולים של שוק העבודה. אבל בעוד שההתפתחות היא חדה ומהירה, עד שהאוניברסיטאות מתחילות להטמיע את כל הידע החדש – הוא כבר נהיה ישן. מקומות עבודה רבים כמו Google, “פייסבוק” ישראל, IBM ועוד כבר מצהירות שהתואר האקדמי לא מחייב למגוון של תפקידים, משום שהוא פשוט לא רלוונטי עבורם.

ילדים שיתחילו ללמוד בחטיבת הביניים השנה יסיימו את לימודיהם בשנת 2025. חשבו לעצמכם; מה יכול להשתנות עד אז? אילו דברים יכולים להיעלם מן העולם ואילו דברים יזכו לנסוק מעלה באהדת הקהל? נוצר ביקוש ללימוד עדכני, רלוונטי ויעיל עבור מאות אלפי משרות ברחבי העולם.

ללמוד בלי לצאת מהמיטה

בשנים האחרונות עולם הלמידה קיבל תפנית כשהחל להשתמש באינטרנט. מוסדות אקדמיים ברחבי העולם מבינים את היתרון של למידה דרך האינטרנט – היא נוחה, פשוטה לביצוע, בן אדם יכול לחזור על הרצאה לא מובנת עשרות פעמים ולדלג על נושאים שהוא מכיר. כל אחד יכול לקחת את הקורס שלו איתו וללמוד מתי שיתחשק לו. האוניברסיטאות המבוקשות ביותר בעולם מחזיקות מיזמי חינוך ידועים כגון UDACITY (אונ’ סטנפורד, תזכרו את השם), EdX (אונ’ הרווארד ו-MIT) ועוד. כל אתר כזה מאפשר לכל אדם ללמוד קורסים על בסיס מתכונת שנקראת קורס פתוח מקוון ומרובה משתתפים (Massive Open Online Courses או בקיצור MOOC), קורסים שנמצאים ברשת האינטרנטית, מבוססי סרטונים ובחינות מקוונות לרוב. ומה היופי? מרבית הקורסים הם בחינם! כן, כל אחד מאיתנו יכול ללמוד באינטרנט אצל המרצים הבכירים בעולם, באוניברסיטאות הטובות בעולם כשאנחנו זרוקים על הספה בסלון בלי לשלם אגורה (אם כי חלק קטן מהקורסים גובים תשלום סמלי בתור דמי התחייבות). יש מקומות שפיתחו את זה הלאה ובנו קורסים בתכנות, עיצוב, בניית אתרים ואפילו קורסים שמכשירים פרלמנטרים חדשים טרם כניסתם לבית המחוקקים.

חליפה בתפירה אישית

תפנית משמעותית החלה בשנת 2014, כאשר חברת החינוך Udacity האמריקאית (זכרתם?) הכריזה על שיתוף פעולה עם תאגיד התקשורת הבינלאומי T&AT – מסלול הננו-תואר (Nanodegree). הננו-תואר הוא מסלול לימוד מקוצר ויותר חשוב – יעיל. הוא נמשך חודשים ספורים, במקום תואר שלוקח שנים רבות, כל התכנים הנלמדים מסוכמים מראש עם החברה כך שה”ננו-סטודנט” ידע רק את מה שנחוץ לעבודתו. הננו-תואר נבנה כך שבנוסף לאפשרות לרכוש הכשרה מקצועית בקלות יחסית, אתה יודע שבסוף ההכשרה שלך – יש לך עבודה.

בוגרי הננו-תואר הראשון למדו מיומנויות תכנות הנדרשות למשרת תכנות בסיסית ב-T&AT כך שהחברה קלטה אותם לשורותיהם. משרת מתכנת בחברה גדולה כזו יכולה להיות קרש קפיצה למשרות נוספות בעתיד. כיום Udacity היא מהחברות המובילות בהכשרות מקצועיות עבור מקצועות העתיד; קורס תכנות למציאות רבודה (VR) בשיתוף פעולה עם חברת Google, קורס הנדסה לרכבים אוטונומיים יחד עם מרצדס-בנץ ואף קורס שיווק בשיתוף פעולה עם חברת Facebook העולמית. כל ננו-תואר נבנה במיוחד עבור חברות אלו, הן מכירות בו ומרוויחות עובדים בעלי ידע נרחב ואיכותי בתחומים שלא תראו בין כתלי האקדמיה

מגמת עלייה מסחררת

כיום יש קורסים רבים במדעי המחשב בשיתוף פעולה עם חברות ידועות כמו מייקרוסופט, ואף מוסדות אקדמיים כמו אוניברסיטת קולורדו מקנות קרדיט אקדמי (מכונה בעברית נקודות זכות) עבור חלק מהקורסים הנלמדים שם. רמת ההצלחה של הננו-תואר היא כל כך גדולה שחברת Udacity הרחיבו לעשות את ה-NanodegreePlus, ננו תואר שמכשיר בצורה מעמיקה יותר, גובה ממך שכר לימוד גבוה יותר בהתאם (אם כי עדיין משמעותית יותר זול ממוסדות הלימוד)  כאשר גולת הכותרת היא בהבטחה הבאה שלהם – אם בוגר הננו-תואר פלוס לא ימצא משרה בתחום שבו למד – כל הכסף ששילם יחזור אליו! כיום לצד Udacity יש עשרות חברות חינוך שהתקדמו לעבר הכשרות מקצועיות חכמות שנועדו להכשיר לקראת עיסוקי העתיד תוך פחות מחצי שנה. חברת Coursera האמריקאית פיתחה בשנת 2015 את המיקרו-תואר (micro-degree), מספר שיתופי פעולה עם חברות מובילות בעולם שמאפשרות לכל אדם להרכיב לעצמו תכנית לימוד, כך שאם יעמוד ביעדי הסף של החברה שבה ירצה לעבוד בהצלחה – תהיה עבורו משרה. מוסדות ברחבי העולם אימצו את המיקרו-תואר לרבות אוניברסיטת MIT המבוקשת, אתר EdX שנוצר ע”י אוניברסיטת הרווארד ו-MIT בשיתוף פעולה ועוד.כיום, יש כאלו שטוענים להקמתן של “מיקרו-מכללות”, אתרים שכל מטרתם היא לבנות הכשרות פשוטות ואיכותיות, מבוססות על צרכי השוק המשתנים, שניתן לעשות בפרק זמן קצר.

השכלה תוצרת הארץ

בתחילת 2019, המשרד לשוויון חברתי השיק את אתר “קמפוס”, מיזם לאומי של פלטפורמה דיגיטלית פתוחה ונגישה לציבור הרחב, שמאפשרת רכישת השכלה באופן עצמאי ובחינם. גולת הכותרת הייתה בהשקת “הפסיכומטרי של המדינה” – קורס פסיכומטרי חינמי שמוגש בתור MOOC, אשר הראה אחוזי הצלחה גבוהים מאוד ביחס למכוני הפסיכומטרי הוותיקים. כיום ניתן ללמוד באתר הישראלי מבוא לתכנות, לעבור הכשרה כאפוטרופוס, ללמוד לקורסים המזכים בגמול השתלמות בעבודה ואף לעשות קורסים בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת ת”א במגוון נושאים – החל בפסיכולוגיה והיסטוריה וכלה בכימיה וכלכלה – בעלי קרדיט אקדמי.

בקיץ האחרון הכריזה יו”ר הועדה לתקצוב ותכנון (ות”ת), פרופ’ יפה זילברשץ על מתווה להקמת מיקרו-תארים שיכללו מספר קטן יחסית של שעות לימוד לרכישת השכלה מקצועית ייעודית בתחומי ההיי-טק וההנדסה. לטענתה מדובר בחלק מ”מהפכת הלמידה האקדמית” והשמועות אומרות שכמה אוניברסיטאות כבר התחילו לבנות תוכניות משלהן.

 

תוכן עניינים

כדאי לקרוא גם

ליצור אתכם קשר בנושא השכלת העתיד: ננו-תואר ומיקרו-תואר?

כתבות מומלצות

איתור קופות גמל

איתור קופות גמל- דברים שחשוב שתדעו

איתור קופות גמל- דברים שחשוב שתדעו: אחרי שמשתחררים מהצבא ומתחילים לעבוד הרבה צעירים עוברים עבודות רבות עד שהם מוצאים מקום קבוע ובכל מקום עבוד מפרישים

השוואת קרנות פנסיה

השוואת קרנות פנסיה

השוואת קרנות פנסיה: כל אחד ואחת מאיתנו צריכים קרן פנסיה. בין אם אנחנו עובדים שכירים שהעבודה שלנו מפקידה עבורנו כספים לקרן כזו או אחרת ובין

ליצור אתכם קשר בנושא השכלת העתיד: ננו-תואר ומיקרו-תואר?

Skip to content