ענקית הקניות האמריקאית כובשת את העולם צעד אחר צעד והגיעה לאחרונה גם לשוק הישראלי, שם מניות הקניונים נמצאות בירידה. הגעת אמזון לישראל מבשרת טובות רבות לצרכנים הישראליים. לצד זאת, עם כוח גדול באה גם אחריות גדולה. האם אמזון תאפשר לישראלים ברחבי הארץ להתעשר בקלות? או שהכוח שלה יביא לגל סגירות של חברות ועסקים ברחבי הארץ? האם הצרכן הישראלי ייהנה מהנחות חסרות תקדים או שאמזון תחליט לקצור רווחים גדולים יותר ויותר בשוק הישראלי שחובב קניות באינטרנט?
אמזון ושוק הקניות אונליין
אין ספק שאמזון שולטת ביד רמה בשוק הקניות באינטרנט. בארצות הברית, כ-49.1% משוק הקניות באינטרנט הוא בשליטת אמזון. לשם השוואה, במקום השני נמצא האתר “eBay” עם 6.6% מהשוק בלבד (לא בכדי מנכ”ל החברה, ג’ף בזוס, הוא האיש העשיר ביותר בעולם). כבר באפריל 2019 דובר על כך שענקית הקניות נכנסת לשוק הישראלי, כאשר באותה תקופה התחילה לפנות לבעלי עסקים ולהציע להם לפתוח חנויות מקוונות באתר מקומי זמני. חברת “אמזון.קום” מרחיבה את היקף הפעילות שלה בעולם כולו, לפני יותר משנה פתחה החברה ממשק בטורקיה, שהראה הצלחה גדולה ולאחר מכן הוחלט ליישם זאת גם בישראל.
המשמעות של טביעת הרגל בארץ הקודש אינה מסתיימת באתר בעברית. טרם כניסת אמזון לישראל, ישראלים רבים התלבטו לגבי זמני ההגעה של המוצר (אם בכלל), אחריות למוצרים הנרכשים או אפילו סתם לשוחח עם המוכר בשפה שאתה יודע היטב, כך שניתן להתפלפל עם מישהו על פרטי הקנייה. מדובר במכפיל כוח משמעותי עבור הצרכנות שלנו באינטרנט משום שהתבגרנו, אנחנו כבר לא משתמשים באינטרנט כדי לקנות רק כיסויים לסמארטפונים ונעליים.
ישראלים רבים כיום עושים רכישות של אלפי שקלים בחודש דרך קנייה מקוונת – החל בהלבשה וקוסמטיקה וכלה במכשירי חשמל ביתיים ומכוניות. לשם המחשה, ישראלים הוציאו בשנה החולפת כ-10 מיליארד ש”ח באמצעות קניות מקוונות מחו”ל. אז כשפותחים פלטפורמה של שינוע מוצרים במהירות, עם התחייבות על זמני הגעה, הקמת מערך של מוקד שירות לקוחות ופתיחת מחסנים לוגיסטיים (FPA, למרות שבשלב הראשוני של השקת אמזון בישראל לא ייפתחו מחסנים כאלו) לציוד מכל הארץ והעולם – יהיה קשה מאוד להציב לזה תחרות.
אפוקליפסה קמעונאית
משרד הכלכלה והמסחר הזמין בחודש יוני האחרון מחקר שממנו עולה כי אמזון אמורה להגיע לנתח של 10%-30% מהשוק המקוון בישראל, עם מכירות של כמיליארד ושלוש מאות מיליון ש”ח בשנתיים הראשונות, וכמעל לשישה מיליארד ש”ח בתוך 3-5 שנים מכניסתה לשוק. מדובר במסקנה דרמטית מאוד עבור השוק הישראלי שטורפת את הקלפים, ואכן טרם כניסת אמזון נשמעו קולות רבים של מנהלי קניונים ורשתות קמעונאות, לצד בעלי עסקים קטנים שחששו לפרנסתם ולמקום עבודתם. בארה”ב התופעה מוגדרת בתור ה”אפוקליפסה הקמעונאית”, כאשר מאות קניונים שלא התאימו את עצמם לנוכחות הדומיננטית של אמזון – פשוט נסגרו. בנוסף, המחקר בדק מה יקרה לעסקים שונים בישראל לאחר 5-שנים מתחילת פעילותה של “אמזון ישראל”. ענף האלקטרוניקה והחשמל נמצא כפגיע במיוחד, עם שליטה עתידית צפויה של אמזון ב-18% מהשוק הקמעונאי בענף. בשוק האופנה, נמצא כי אחת מכל חמש רכישות יהיו דרך אמזון. כמו כן, ענף הריהוט וכלי הבית צפוי להגיע לכך ש-30% מהרכישות המקוונות בישראל יבוצעו דרך הענקית שתמשיך לגדול ולהתרחב.
אמזון בישראל
בספטמבר 2019 השיקה אמזון לראשונה את פעילותה בישראל בתוכנית מצומצמת, דרך ממשק השילוח המקומי (Local Delivery), המאפשר לישראלים לקנות מישראלים. לצערנו, המוכרים הישראלים טרם הנהיגו התנהלות תחרותית באתר בתמחור המוצרים שלהם כך שאין הפרש משמעותי במחיר, ביחס לאתר הרשמי של אמזון. עם זאת, עסקים מסויימים שמבינים את עיקרון הרווחיות בהורדת מחירים מאפשרים רכישות מוזלות משמעותית. כך, לפי בדיקה, מספר חברות ישראליות מוכרות מוצרים דרך אמזון בהנחות של מאות שקלים, ביחס למחיר של אותם מוצרים בדיוק דרך אתר החברה. לצד זאת, חברות אחרות מוכרות את המוצרים שלהן דרך אמזון במחירים גבוהים יותר מאשר באתרי החברה. לכן, יש קונים רבים שחשו אכזבה קלה, אך גם עם יריית הפתיחה של אמזון אינה מיטבית, היא רק התחלה של צרכנות משתלמת וחדשנית. תוספת ייחודית של השילוח המקומי הוא בכך שמתאפשר להזמין חלק מהמוצרים כך שהם יגיעו לצרכן תוך 3-5 ימי עסקים, ללא דרישה לדמי משלוח כלל.
אך כוחה האמיתי של “אמזון” הוא בסטנדרט הגבוה והתרבות הארגונית שלהם שסובבת סביב חווית הקנייה הטובה ביותר ללקוח. אמזון לא מתפשרים ודורשים ממי שמוכר אצלם לספק מוצרים במהירות וביעילות, לתאר את המוצרים באתר באופן רחב ואיכותי, כך שהצרכן ידע מה הוא רוכש יותר טוב מאי פעם. זמני המשלוח בארה”ב לדוגמה, הם 5-ימי עסקים, לרוב מכריע של המוצרים המוצעים באתר, וללקוחות ה”פריים” – יומיים בלבד. זה מה שעתיד להיצבע בכחול-לבן, אך העיקר הוא שחברת אמזון מנצלת את כוחה על מנת שהחברות הגדולות שמוכרות דרכה יספקו מבצעים אטרקטיביים ומיוחדים לרכישות דרך האתר. כך אמזון מובילה להורדת מחירים על מוצרים חדשים ומיוחדים בהנחות של עד לעשרות אחוזים. כעת, לתקופת ההשקה, עתידים להיות מבצעים גדולים ונהדרים שהצרכן הישראלי טרם ראה בשוק המקוון – עם או בלי יום הרווקים הסיני. בהמשך המבצעים יתמתנו ולכן מומלץ לפקוח עין ולעקוב אחר המבצעים החמים של באתר החדש.