וכמו שבימינו כמעט ואין אדם שאין לו חשבון בפייסבוק או באינסטגרם, כך בעוד כמה שנים טרנדים חדשים יציפו את השוק, הביקוש שלהם יעלה והאפשרויות להשיג אותן יהיו פחות ופחות שכיחות. בדינמיות העסקית שאנו חיים בה ברור לנו שהעולם העסקי עתיד לעבור שינויים, שינויים גדולים וקטנים כאחד, אך השאלה האמיתית היא – מתי זה יגיע אלינו? לכן, לקראת סוף שנת 2019 ותחילת שנת 2020, ריכזנו חמישה טרנדים חמים שיכולים להניע כל עסק לעבר הקדמה, לעבר העתיד.
IoT
ה-IoT היא ההגדרה ל”אינטרנט של הדברים” (Internet of Things), מדובר בחפצים המקושרים ביניהם באמצעים אלקטרוניים מתקדמים כך שניתן בקלות לרכז מידע ולאפשר תקשורת בין החפצים השונים. דוגמה פשוטה ל-IoT הוא הבית החכם; מערכת תקשורת שמאגדת את כל מכשירי הבית כך שיבצעו פעולות בהתאם להוראות שתורה להן ע”י לחיצה על שלט, דרך שלט חכם, לפי המרחק שלך מהבית וכמובן, ע”י זיהוי קולי. בשנים האחרונות בתי עסק רבים מתחילים להשתמש במערכות IoT ולעשות לעצמם חיים קלים. לדוגמה, חנויות רבות מאפשרות לבצע רכישת מוצרים בקופה אוטומטית ממוחשבת, באופן שהוא קל לשימוש, מהיר וחסכוני בהוצאות ובכוח אדם. כמו כן, ניתן לקודד את המדפים לפי מוצרים וברקודים כך שבעל העסק יקבל התראה כאשר מוצר מסויים עומד לאזול מהמדף ולהורות לו למלא את המדף עם ציוד מהמחסן או להזמין ציוד חדש. חברת מייקרוסופט שברה את ענף הקמעונאות כאשר יצרה באמצעות IoT את האפשרות לסרוק כל מוצר שאתה קונה בסופרמרקט כך שאין בכלל צורך להמתין לחשבון – אתה משלם ברגע שסיימת לסרוק את הדברים. החברה המובילה בעולם ה-IoT היא חברת “גרטנר” האמריקאית, בבעלות היזם הישראלי-אמריקאי גדעון גרטנר. לטענת החברה, בשנת 2020 הולכים להשתמש בכ-21 מיליארד מכשירי IoT ברחבי העולם. כן, זה המספר וזו ההבטחה. הטכנולוגיה כיום מתקדמת בקצב מסחרר וחברות ענק ברחבי העולם כבר לומדות על הטרנד המצליח. חברת “נייק” לדוגמה, מאפשרת כבר בחלק מהחנויות שלהן שירות שמאפשר לאדם לראות אונליין נעליים שיש בחנות ומאפשרת לו “לשריין” נעליים שהוא רוצה למדוד למתי שיגיע לחנות. הצרכן משקיע מינימום מאמץ, מקבל מקסימום תמורה ובעלי העסקים מוציאים פחות. אוטופיה לבעלי העסקים.
מציאות רבודה (Augmented Reality או בקיצור AR)
כשאנחנו שומעים על AR אנחנו נוטים לחשוב על VR, המציאות המדומה שמאפשרת לנו לראות, לשחק ולנוע בעולם מדומה שרואים דרך מסך מחשב, והיא אחת הפלטפורמות האהודות אצל ילדים ומבוגרים ברחבי העולם. אבל למרות עלייתה של המציאות המדומה, מציאות רבודה מסומנת בתור ההצלחה הבאה שתרים כל עסק. מציאות רבודה נמצאת כיום בכל ענפי התעשייה, החל בחינוך ומשחקי מולטימדיה וכלה ברפואה ובשימושים צבאיים. מחקר עתידני[1] חדשני מסוגו חושף כי שוק ה-AR העולמי עתיד להתפתח ב-39% מדי שנה למשך העשור הקרוב. ל-AR יש דרכים רבות להקל על בעלי העסקים; לדוגמה, חנויות אופנה יכולות לעזור לקונה הפוטנציאלי לראות כיצד בגדים ייראו עליו, בין אם הגזרה או גווני הצבע, וזאת רק מהטלפון החכם. המערכת סורקת את הגוף של הקונה ומראה לו את האפשרויות הניתנות, מה שיחסוך המון זמן לקונה והמון עבודה בקיפול בגדים לעובדים בחנות. טכנולוגיות AR מתקדמות מגיעות לאיכות גבוהה מאוד ונראות אמיתיות לכל דבר, כך שניתן לקנות מהטלפון אפילו רהיטים. כמו כן ניתן להשתמש ב-AR על מנת להתמצא במקומות גדולים ומסובכים כמו מוסדות אקדמיים או מפעלים גדולים. חברת גוגל כבר פיתחה מציאות רבודה המאפשרת לבן אדם לפתוח “מצלמה” בטלפון שבה האדם רואה חצים בקרקע, המאפשרים לו לנווט בקלות ולהגיע למקומות הרצויים לו. גופים ממשלתיים כמו ביטוח לאומי, יוכלו להשתמש במערכת AR על מנת לעזור לאנשים להגיע למחלקות שהם מחפשים ומשרד החינוך יכול להשתמש במציאות מדומה על מנת להמחיש תופעות מדעיות או אירועים היסטוריים בצורה בולטת. כמובן שבהתחלה יש ספקנות רבה לגבי מהימנות הדבר, ואנשים רבים יעדיפו לעבוד קשה יותר, להגיע לחנויות ולמדוד את הבגדים בעצמם. אך זה עניין של זמן עד שהציבור יבין שהמציאות המדומה מעשירה את חווית הקנייה של הפרט ומאפשרת לו לבחור בין המון אפשרויות מותאמות אישית בפרק זמן קצר, מתי שהוא רוצה וביעילות.
אינטליגנציה מלאכותית (Artificial Intelligence או בקיצור AI)
למרות שזה נשמע כמו מדע בדיוני – האינטליגנציה המלאכותית כבר כאן. האינטליגנציה המלאכותית תופסת מקום של כבוד בשנים האחרונות, בעיקר במערך השיווק והפרסום ברשתות החברתיות. אולם, לאחרונה משתמשים ב-AI לא רק על מנת לתקשר עם לקוחות – אלא גם כממשק נוח לניהול חברה. כך עולה מדו”ח[2] חדש שמראה כי בשנה האחרונה מעל לרבע (28%) מ-250 העסקים המובילים בעולם משתמשים בהטמעת AI במערכות שלהם, בניגוד ל-4% בלבד שהיו בשנת 2016. עוד עולה מדו”ח זה ששימוש ב-AI יחסוך למגזר הפרטי 340 מיליארד דולר עד שנת 2022, רק מצמצום העלויות!
ישנן דרכים מגוונות להשתמש באינטליגנציה מלאכותית ולכן ניתן להניח שהיא תשפר כל עסק. תחילה, ניתן להשתמש בה לקשרי לקוחות, באמצעות אפשרות של מענה דיגיטלי חכם. מוקדי שירות לקוחות מצמצמים את כוח האדם שלהם ע”י שימוש יעיל ב-AI. כאשר משתמשים בפלטפורמה איכותית, אין סיכוי שהלקוח ירגיש שמדובר במחשב שעונה לו. בנוסף, ישנה מערכת לזיהוי פנים, ניתן להשתמש בה גם כאמצעי אבטחה לתשלום (הרי גם ככה אף אחד לא זוכר את הקוד) וגם ניתן להשתמש במערכת זו כממשק לרכישה באינטרנט. כך אם ארצה לקנות משקפיים, פשוט אשתמש ב-AI שיראו לי איך אותם משקפיים ייראו עליי – מהבית. מפתחי אפליקציות משתמשים כיום בטכנולוגיית AI על מנת לפתח אפליקציות המאפשרות לאדם שלוקח תמונה של אנשים, לשנות את צבע השיער, צבע העור ואפילו להוסיף איפור בקלות מדהימה.
קיימת גם מערכת של זיהוי קולי, שיכולה לשמש בתים חכמים, רכבים חכמים ולהפעיל מכונות חכמות. אם היום צריך שבכירה בסופרמרקט תעביר את כרטיס ייעודי לביטול פעולה בקופה, עוד כמה שנים היא פשוט תצטרך לומר למחשב שלה לבטל ולפתוח פעולות חדשות, בלי שתצא מהעמדה. האינטליגנציה המלאכותית יכולה גם לסייע בשיווק, כאשר ביכולתה לאתר אנשים הנמצאים באזור סמוך לעסק או מביעים עניין בעסק (ע”י כניסה לאתרים מסויימים, חיפוש מידע באינטרנט וכו’) ולשלוח להם מודעת פרסום שתמשוך אותם ותגדיל את קהל הצרכנים.
כמו שהבנתם, אינטליגנציה מלאכותית יכולה לזהות פנים, קולות, לפענח טקסטים וסרטונים – הם יכולים לעקוב אחר התנהגות. מערכת כזו, שיכולה לעקוב אחר ההתנהגות של הלקוחות תוכל לספק יותר מידע לבעל העסק אודות הלקוחות שלהם, כך שהשירות שמספקים להם יהיה מותאם אישית. אכן, זה מורכב ומצריך מבעל העסק או היזם לחשוב על אסטרטגיה ואפיון על הלקוחות שמתמקדים בהם, מאשר לטבוע באוקיינוס של אפשרויות בלתי מוגבלות.
ארנקים דיגיטליים
עולם הכלכלה הדיגיטלי כבר מתחיל להכתיר את הארנקים הדיגיטליים בתור ה”ביטקוין” הבא, מה שישאב את העולם כולו ויוכל לשנות את מאזן הכוחות מול ענקי האשראי והבנקים. לא מדובר רק בדרך נוחה לשלם ולקבל כסף דרך הטלפון החכם, אלא שינוי של הסביבה הכלכלית העולמית כולה ע”י שחרור אדם מכבלים של הכלכלה המדינית שלו או הבנקים בו הוא נמצא. הארנק הדיגיטלי הוא מתקדם ונוח לשימוש, ועתיד להתפתח כך שבשנים הבאות כל עסק יאפשר שימוש בארנקים אלו. בארצות הברית לדוגמה, קיים שימוש נרחב בארנקים דיגיטליים וקיימים “בנקים” שלמים שמאפשרים לאדם לאחסן את כל כספו בארנקים דיגיטליים כאלו. מעבר לנוחות המתאפשרת בתשלום על רכישות, הארנק הדיגיטלי יודע להתאים את עצמו לצרכן ולאפשר לו שוברים ומתנות שמתאימות לו, לפי הרכישות האחרונות שלו והיסטוריית הדברים שרכש לאחרונה, הם שומרים על זמינות מלאה ומתן מענה לצרכי הלקוח בפשטות ובמהירות, ובעיקר מייצרים אצל הלקוח תחושת אמינות וביטחון – וזה שם המשחק. כמובן, העלויות של בנקים דיגיטליים כאלו הן פעוטות בהשוואה לבנקים אמיתיים ולכן, הם יכולים לאפשר לעצמם עמלות וריביות נמוכות משאר המתחרים להם בשוק. מרבית הארנקים הדיגיטליים מאפשרים ללקוח “צבירת נקודות” שמאפשרת לו לקבל הנחות על כמות רכישות מסויימת או מוצר בחינם. לדוגמה, רק לפני 3-חודשים ענקית הקמעונאות “וולגרינס” חתמה עסקה עם חברת “אפל”, לפיה המשתמשים בארנק הדיגיטלי “Apple Pay” יקבלו 3% הנחה עם כל רכישה שיבצעו דרך הארנק הדיגיטלי. מדובר בדרך טובה למשוך לקוחות. עם בעבר היה די בשוברים שצריך לגזור מהעיתון, צריך לזכור שבעידן של היום אף אחד לא יגיע לחנות אם ההטבה היא לא בלחיצת כפתור או ממש משמעותית. הארנקים הדיגיטליים מהווים פיתיון נפלא ללקוחות סקרנים פוטנציאליים. עוד חברה שחותרת לעבר העתיד היא יצרנית הרכבים “הונדה”, אשר מעוניינת להתקין ברכביה ארנק דיגיטלי שמאפשר לשלם על חנייה, לשלם על דלק, ואפילו על טיפולים לרכב במוסכים מורשים – בלי לשלוף אפילו אשראי. בעקבות “הונדה”, גם BMW, פולקסווגן, ג’נרל מוטורס, יונאי ופורד הצהירו כי הם עתידים להתקין טכנולוגיית תשלום חכמה בדגמי הרכבים שלהם.
בשוק התחרותי של היום, הכוח הוא להיות בעל ידע מתקדם, לזהות מגמות עלייה עולמיות ולעלות על הגל בזמן הנכון. חשוב לציין שעולם העסקים ידוע בהמלכת טרנדים שלעיתים כשלה, יכול להיות שהנאמר כאן יישאר אנונימי בארץ יחסית כמו היום. יחד עם זאת, סיכוי הרבה יותר גדול הוא שעוד שנים בודדות מהיום – לא יהיה אדם שלא יכיר, יתנסה וישתמש בכל אותם טרנדים לעיל. ואם זה נשמע עתידני למישהו – זכרו שהעתיד כבר כאן.
[1] https://www.marketresearchfuture.com/reports/augmented-reality-market-1143
[2] https://www.capgemini.com/research/building-the-retail-superstar-how-unleashing-ai-across-functions-offers-a-multi-billion-dollar-opportunity/