ימי מחלה: דע את זכויותיך!

בין אם מדובר בצינון פשוט, דלקת או אפילו רגל שבורה –הדילמה לגבי הגעה סדירה לעבודה קיימת. האם לתת החלמה לגוף אומר השבתה כלכלית? מגיע לנו כסף בכלל? אילו זכויות יש לנו כעובדים כאשר מדובר בימי מחלה, ובאילו מקרים ניאלץ לקוות לטוב ליבו של הבוס? התשובות לפניכם.

ימי מחלה לשכירים:
החוק אומר כי עובדים שכירים שנעדרו ממקום עבודתם עקב מחלה או תאונה למעלה מיום אחד זכאים לתשלום מהמעסיק עבור ימי המחלה. לגבי עצמאיים המצב הרבה יותר קשה, במקרים חריגים ספציפיים ביטוח לאומי ייתן פיצוי לעצמאיים אולם לא לכל העסקים העצמאיים יש את הפריווילגיה לא לעבוד.

לכל עובד במשרה מלאה ישנה זכאות ל- 1.5 ימי מחלה עבור כל חודש עבודה אצל אותו מעסיק או באותו מקום העבודה – משמע, עובד זה מקבל 18 ימים בשנה (כאשר לא ניתן לצבור יותר מ- 90 ימים שלא נוצלו).

באשר לשכירים במשרה חלקית, מבוצע חישוב אחר בהתאם לימי העבודה בשבוע (5 או 6 ימים), החישוב מתבצע כך:

1.5 כפול מספר ימי העבודה בפועל באותו החודש לחלק ל21.66 (או לחלק ל25 במקום שבו שבוע העבודה הנו 6 ימים).

הרחבות:
במקומות עבודה שונים יש הרחבות, תוספות מאותם 18-ימי מחלה שנתיים, כגון עובדי מדינה או עובדי קבלן. לכן, רצוי לבדוק האם אתם זכאים לימי מחלה מורחבים.

דמי מחלה:
עבור היום הראשון בו העובד מצהיר על היותו חולה הוא לא זכאי לקבל תשלום כלל. עבור הימים השני והשלישי העובד יקבל 50% משכר יום מלא. מהיום הרביעי ואילך, ישולם לעובד שכר יומי מלא על כל יום היעדרות. כמו ימי המחלה, גם שיטת התשלום משתנה בהתאם למקום העבודה ושווה לבדוק זאת ולא להיחפז למסקנות – ייתכן שמגיע לכם יותר.

משרה חלקית:
במידה ואתם עובדים במשרה חלקית או שעתית, החישוב של השכר היומי שלכם יהיה השכר החודשי משלושת החודשים האחרונים (כאלו אשר קיבלתם בהם תלוש משכורת), לחלק במספר הימים שעבדתם באותם שלושה חודשים אחרונים.

פדיון ימי מחלה:
היית בריא כמו שור? רוצה לפדות את ימי המחלה שלך לכסף? במרבית מקומות העבודה הדבר לא מתאפשר, אולם ישנם כמה מקומות שבהם הדבר נקבע בהסכם העבודה, כדאי לבדוק זאת.

מחלה של קרוב משפחה:
עובדים זכאים לרשום ימי היעדרות על חשבון ימי המחלה שברשותם בשל טיפול בבן/בת משפחה. עבור היום הראשון למחלת קרוב המשפחה לא יינתן תשלום ככלל, למעט אם יחליט המעסיק אחרת. התשלום הוא מהיום השני ואילך. החרגה אחת קיימת בנושא וזה במידה והעובד הוא הורה לילד בעל מוגבלות, ואז יינתן תשלום הלך מהיום הראשון.

אישור רפואי:
למרות שלא כל מקומות העבודה אוכפים זאת, על מנת להיות זכאים לחופשת מחלה צריך להביא אסמכתא רפואית מתאימה. האסמכתא צריכה לכלול פירוט של המצב הרפואי שלכם, שם הרופא שבדק אתכם והמלצתו על ימי המנוחה עבורכם. חשוב לדעת! במידה ולמעסיק יש ספק אודות האישור הרפואי, הוא רשאי לזמן את העובד לבדיקה רפואית והעובד יהא מחויב להתייצב.

משרד הבריאות מאפשר לרופאים להנפיק “אישור מחלה” טלפוני של 4-ימים לכל היותר. משמע, שניתן דרך אבחון טלפוני ובלי להתייצב פיזית בקופת החולים, לקבל אישור מחלה. יחד עם זאת, כמות הימים המרבית שיכול להקציב רופא לימי מחלה היא 30-ימים למחלה אחת. במידה והמטופל חולה בכמה מחלות במקביל, כמות הימים המרבית תעלה בהתאם.

פיטורין בגין מחלה:
אסור למעסיק לפטר עובד שנעדר עקב ניצול ימי מחלה (שלו או של בן משפחתו, בתנאים האמורים לעיל) במהלך התקופה שבה זכאי העובד לקבל דמי מחלה.

ניכוי ימי חופשה:
המעסיק אינו רשאי לנכות לעובד ימי חופשה במקום ימי מחלה העומדים לרשותו. מדובר בעבירה על חוק דמי מחלה, וודאו שלא פוגעים בזכויותיכם.

דמי מחלה או דמי הבראה?
חשוב להבדיל בין דמי מחלה אשר אתם זכאים להם לפי התנאים שציינו כאן, לבין דמי הבראה, מעין מענק הניתן לעובדים שנמצאים מעל לשנה במקום עבודתם. דמי הבראה מוגדרים בתור השתתפות המעסיק בהוצאות הבראה ונופש, אולם הם לא מחייבים אתכם לעבור טיפולים כלשהם או להוכיח כי אתם אכן משתמשים בכסף להוצאות הבראה או נופש. אם אתם במגזר הפרטי הסכום המינימלי שתקבלו עבור כל יום הבראה הוא 378 שקל. יחד עם זאת, אם אתם עובדי מדינה או רשויות מקומיות, אתם זכאים ל- 427 שקל לכל יום הבראה לכל הפחות (בשני התרחישים אפשרי לשלם לכם יותר). ימי ההבראה ניתנים לפי ותק במקום העבודה, עם החרגות ספציפיות.

לסיכום, אם אתם מרגישים חלשים – תזכרו שגם ידע זה כוח. וידע על הזכויות שלכם, ייתן לכם הרבה יותר אפשרויות לנוח, להחלים ולקבל בדיוק את מה שאתם זכאים לו במקום העבודה.

הרבה בריאות ושלא תצטרכו.

 

 

תוכן עניינים

כדאי לקרוא גם

ליצור אתכם קשר בנושא ימי מחלה: דע את זכויותיך!?

כתבות מומלצות

איתור קופות גמל

איתור קופות גמל- דברים שחשוב שתדעו

איתור קופות גמל- דברים שחשוב שתדעו: אחרי שמשתחררים מהצבא ומתחילים לעבוד הרבה צעירים עוברים עבודות רבות עד שהם מוצאים מקום קבוע ובכל מקום עבוד מפרישים

השוואת קרנות פנסיה

השוואת קרנות פנסיה

השוואת קרנות פנסיה: כל אחד ואחת מאיתנו צריכים קרן פנסיה. בין אם אנחנו עובדים שכירים שהעבודה שלנו מפקידה עבורנו כספים לקרן כזו או אחרת ובין

ליצור אתכם קשר בנושא ימי מחלה: דע את זכויותיך!?

Skip to content