אם בעבר הלא רחוק הרחוב היה מרכז הכוח של העסקים והקניונים והאאוטלטים הרבים שנפתחו מאז שנות השמונים הפכו למקום שבו רבים מעדיפים לעשות קניות, כיום זירת העסקים והקניות מתרחשת באינטרנט. המהפכה הגדולה באמת התרחשה בשנים האחרונות כשעידן הדיגיטל שינה את האופן שבו אנחנו עושים שופינג.
מהפכת הקניות באינטרנט
אם נדמה לכם שכל מי שאתם מכירים מזמין כיסויים לאייפון מ aliexpress או דיל אקסטרים, קונה סמרטפונים ב ebay ורוכש מחנויות בחו״ל נעליים ובגדים של המותגים הכי גדולים, זה כנראה לא רק בראש שלכם. בניגוד לעבר, אז רק מספר קטן יחסית של ישראלים בחר לעשות שימוש ברשת כדי לקנות מוצרים בחו״ל, בשנתיים האחרונות עבר התחום מהפכה של ממש והפך לעסק עצום בהיקף מוערך של 4.8 מיליארד שקל בשנה.
הקניות המקוונות הן כבר חלק בלתי נפרד מחיי היום יום של כולנו.
במהלך השנה האחרונה נכנסה גם רשת אמזון לישראל והאיום על הקניונים בארץ עלה מדרגה . בארה״ב חווה ענף הקניונים סרט אימה של ממש, כאשר הנתונים מראים שעד שנת 2022 לא פחות מ 25% מתוך 116,000 הקניונים ברחבי ארה״ב צפויים להיסגר.
גם בישראל כניסת אמזון לשוק מהווה איום של ממש על הקניונים, רשתות הקמעונאות והקמעונאים הקטנים שבתוכם.
האם הקניונים הולכים להיעלם מהנוף שלנו בעתיד הקרוב?
לא נראה ככה, אבל אין ספק שהם יאלצו לעשות התאמות להרגלי הקנייה של הצרכנים. לקניונים שהתעקשו וימשיכו להתחרות עם המסר המקוון, ולא ידאגו לגוון מקורות הכנסה של הקניון, כנראה שיהיה ממש קשה לשרוד בעולם העסקי בו התחרות על כיס הצרכן רבה.
ישנם עדיין שירותים שאינם ניתנים לרכישה מקוונת, כדוגמת מכוני יופי ואסתטיקה או בתי קפה. יתכן כי הקניונים יצטרכו להתמקד בענפים אלה על מנת לגרום לקהל הצרכנים להגיע לביקור בקניון.
חוויית הקנייה
הקניונים יהיו חייבים לבדל את עצמם מהעולם המקוון. מי שמגיע לקניון לא מגיע רק על מנת לקנות. הוא מגיע גם כדי לבלות, להעביר את הזמן ולהנות מחוויית קנייה ייחודית ושונה מזו שחווים ברכישה מקוונות.
סביר להניח, שלא כל הקניונים יצליחו לבצע את המעבר ולזרום עם השינוי האבולוציוני.
מדובר בהשקעה תזרימית לא קטנה, אבל לא רק. מדובר גם בשינוי מחשבתי עמוק ובתפיסה שיווקית שונה אשר תאלץ את החברות המפעילות את הקניונים לחשיבה יצירתית ולא מקובעת.
איפה יותר זול?
הנתונים מראים כי מרבית הציבור הישראלי תופס את הקנייה באינטרנט כמשתלמת וזולה יותר מאשר הקניה בקניון וכי רואים בקנייה באינטרנט כפתרון טוב ליוקר המחייה. הקנייה באינטרנט מאפשרת לנו היצמדות לתקציב ולתכנון בניגוד לקניון, שם לעתים סך ההוצאות שלנו חורג בסופו של דבר מהתקציב שתוכנן מראש.
יתרונות מרובים לקנייה באינטרנט – מחיר, זמינות, מגוון ונוחות בעוד שלקניון שני יתרונות מובהקים- ״מישוש״ הפרטים: לראות בעיניים, לגעת, להרגיש. יתרון נוסף הנו זמן מידי לאספקת המוצר ורכישה באותו מעמד ללא המתנה למשלוח.
מה קונים?
הנתונים מראים כי עיקר הקניות שאנו מבצעים אונליין מתמקדות בעולם האופנה: כך 30% מהקניות שלנו הנם בתחום מוצרי הביגוד והנעלה, 19% מוצרי אלקטרוניקה, 14% מהקניות הם מקטגוריית הבריאות והטיפוח, ספרים, מדיה ומוזיקה מהווים 10%- בדומה לשעונים ולתכשיטים. מוצרי ספורט ופנאי מהווים 9%, מוצרי תינוקות תופסים 8% מהקניות- בדומה למוצרים בקטגוריית בית וגן. גם מכוניות מופיעות ברשימה עם שיעור של 4% מהקניות.
פנינו לאן?
בדומה למגמות ברחבי העולם, הטכנולוגיה משנה דפוסים והרגלי צריכה גם של הצרכן הישראל. אין ספק כי יתרונו הגדול של תחום המסחר המקוון טמון בכוחו לטשטש את הגבולות הפיזיים ולאפשר לכל אדם מסחר ורכישות קלות ונוחות מכל מקום בעולם בלחיצת כפתור. יחד עם זאת, נראה כי הישראלים עדיין נהנים מהבילוי המסורתי בקניון ורואים בו לא רק מקום המרכז מגוון אפשרויות לרכישה אלא גם ריכוז של מקומות בילוי ופנאי.
נתוני חברות האשראי הראו עלייה של 40% בקניות אונליין מחו”ל בהשוואה לירידה במכירות בקניונים בישראל. זאת על אף הנחות ומבצעים מיוחדים בקניונים ב BLACK FRIDAY האחרון. נראה כי המגמה בישראל דומה למגמות בעולם בתחום הקניות וכי לקניונים יש בהחלט ממה לחשוש גם אצלנו בישראל.