הרגלי הצריכה שעולים לנו ביוקר

בעולם כולו האנושות מנוסה ביצירת הנאה נפלאה מצרכנות ובזבוזים – רכישות באינטרנט של משחק מחשב לילד, בגדים חדשים ונעליים, מאות שקלים עפים בקניון, אנחנו הישראלים אוהבים מזון מהיר וכמובן גם משהו יפה לקשט איתו את הדירה. ללואי ה-14 היו 40 מנות שונות בכל ארוחה, על מנת לתאר את עושרו, אך כיום, אנחנו אוכלים בשבוע מזון יותר מגוון מכל בן אצולה לשעבר. איך נגמלים מסם הצריכה המוגזמת? כיצד נייצר עבורנו תרבות צריכה חכמה, כזו שטובה גם לנפש וגם לכיס?

מרוב כרטיסים לא רואים את הכסף
אם פעם בארנק היה כרטיס אשראי אחד, רישיון וכרטיס לקופת החולים, הרי שבשנים האחרונות אנו רואים צמיחה אדירה בכמות הכרטיסים שלנו בארנק, לכל אחד מאיתנו כבר יש כמות כרטיסים שמצריכה מאיתנו לקנות ארנק גדול יותר.

לפי סקר שביצעה המועצה הישראלית נמצא כי 14% מהנשאלים מחזיקים 9-כרטיסי אשראי בארנקם. רוב מועדוני הלקוחות מספקים לנו את האפשרות לפתוח כרטיס מועדון שיכול לשמש גם לביצוע פעולות אשראי, כמו כרטיס lifestyle או מועדוני הלקוחות של חברות האשראי השונות. על פניו זה נשמע לכולנו כמו חלום, פותחים כרטיס מועדון, מקבלים הטבות והנחות, משלמים מעט עבור לקבל הרבה!
האמנם? מדובר בתעתוע לחשוב שאנחנו משלמים מעט ומקבלים הרבה.

זכרו: אף אחד לא מעוניין לתת דברים במתנה בעולם הצרכנות.

גם אם מוכרים לכם עשרות ומאות הטבות בכל רגע נתון, הרי שמרבית הצרכנים משתמשים באחוז מועט וספציפי מאותן הנחות, לעיתים ייתכנו חודשים שבהם התשלום החודשי לא יפצה את ההנחה שאנו מקבלים. מנגד, ישנם צרכנים שמרגישים צורך “לנצל את ההזדמנות” ולרכוש כדי לא להפסיד הנחה טובה. אף אחד לא אוהב להרגיש שעבדו עליו, או גרוע מכך, להיות פראייר. אז קונים. לעיתים דברים שאנו לא באמת צריכים, לעיתים מבצעים רכישות שבהשוואת מחירים פשוטה נוכל לחסוך לנו כמה שקלים בקנייה של המוצר ממקום אחר, ולא מאותו מקום עם מועדון הלקוחות.

ייתכן מאוד שתשתמשו במבצע שיתגלה בדיעבד כלא משתלם. איך פותרים את זה? סופרים כמה כרטיסים יש לכם, על כמה מהם אתם משלמים ובכמה מהם אתם בכלל משתמשים? (חלק מכרטיסי המועדון משתמשים בפרטים האישיים שעמם פתחתם את הכרטיס לשם שליחת התראות והודעות שיווקיות, ראו הוזהרתם). לפני כל הצעה שאתם מקבלים לפתוח כרטיס מועדון – בסופרמרקט, רשת פארם או רשת מסעדות – וודאו האם צריך לשלם בעת ביטול החברות במועדון, האם תחויבו לבצע רכישות עד סכום מסויים ובכלל, האם יש תרחישים שבהן מועדון הלקוחות יגבה מכם כסף שאתם לא מודעים אליו.

הוראות קבע – בדיקה ומעקב
לכל אדם בוגר יש מספר הוראות קבע – זה יכול להיות לביטוח הרכב, תשלומי שכר לימוד לאוניברסיטה, שירותי אינטרנט וכבלים ועוד אינספור אפשרויות.

חברות וארגונים רבים מנצלים את השאננות והאמון שלנו ומעבירות לנו את המסר ש”הכסף שלנו בידיים טובות”, לפעמים במטרה להעלות את המחיר שנגבה מאיתנו. האם תעודכנו על העלאה בהוראת קבע? אולי.

האם צריך לעדכן אתכם? כן.

אלא אם בהסכם שלכם אישרתם אי-עדכון במקרה של שינויים בתשלום.

לכן, רצוי לעשות תחילה בדיקה ראשונית אלו חיובים קבועים יש לכם – הלוואות, משכנתא, ביטוח וכדומה. המון אנשים יכולים למצוא הוצאות שהם בכלל שכחו מהן, כמו חדר הכושר שכבר הרבה זמן לא הלכנו אליו, או תשלום שנתי למפלגה שהתפקדנו אליה כנערים. אחרי שתורידו את התשלומים המיותרים תוודאו מדי פעם שלא גובים מכם יותר ממה שצריך. היה ומצאתם שינוי בתשלום – בדקו אותו. צרו קשר עם החברה או מספק השירות ובדקו האם השינוי בתשלום שלכם בוצע בהסכמתכם, האם הוא קבוע מעתה או חד-פעמי ובהתאם תשקלו את צעדיכם להמשך.

מזון מהיר – ג’אנק לארנק
אנשים רבים אוהבים מדי פעם לבלות במסעדה. זה יכול להיות דייט עם האחת, או חגיגת יום הולדת משפחתית, ארוחה של חוויה. אולם, אחת ההוצאות הנפוצות ביותר היא דווקא לא אותן מסעדות – אלא דווקא המזון המהיר, הנגיש והנוח שמעבר לפינה. רשתות המזון המהיר פורסות את הסניפים שלהן ברחבי הארץ, כך שאם אנחנו ממהרים לעבודה, עייפים מיום ארוך ועמוס או סתם רוצים לאכול משהו טעים בלי להתאמץ ולשטוף כלים – חנויות המזון המהיר יהיו שם בשבילך. ושלא תטעו, אין דבר רע בלהתפנק מדי פעם. אך יספיק לכל אדם לשבת עם עצמו פעם אחת, ולבדוק כמה הוא מוציא בחודש על מזון מהיר (בחלק מהבנקים יש מערכת שממפה את ההוצאות שלנו לפי סוגי ההוצאות, כגון הוצאות במסעדות, בתי קפה וכדומה). כשאנחנו עומדים בתור לקופה זה עבורנו בסך הכל 20-30 ש”ח. אך כשנראה שמזון מהיר עולה לנו 400-500 ₪ בחודש, זה יעשה את העבודה כדי להרתיע אותנו. ואם לא – תבדקו כמה הוצאתם בחודש שאחריו.

קניות באינטרנט
האהבה הצרכנית שכבשה פינה חמה בלב של כולנו היא הקנייה המקוונת. שפע אינסופי, מגוון של דברים מדהימים שנמצאים עד החצי השני של העולם ויגיעו במיוחד עד אלינו ברגע שנרכוש אותם – בלי לצאת מהמיטה!
כמו כל תענוג, יש לו את החסרונות שלו. הקנייה המקוונת היא בחלק גדול קנייה יצרית, של הנאה מהעובדה שהולכים להיות לי הרבה דברים חדשים ויפים שאני רוצה.

מומלץ תחילה לבחון כל רכישה שלנו – האם אנחנו צריכים את זה? האם אנחנו באמת צריכים את זה? קשה לשים את האצבע על הדברים, אבל כדי להבין לעומק מומלץ לעשות סיור קטן בבית, לפנות לכם את החצי שעה הקרובה ולבחון בעיניכם דברים מיותרים שקניתם, דברים שחשבתם שתשתמשו בהם אך לא השתמשתם, דברים שבסוף לא אהבתם כמו שרציתם או שנמאס לכם מהם. עוד מוצר, ועוד אחד אחריו, וכך תבחינו שבמקום שמאות או אלפי שקלים יישבו בחשבון הבנק שלכם, הם יושבים אצלכם בבית בצורת מוצרים לא נחוצים בעליל.

תוודאו לפני כל רכישה מהם דמי המשלוח שאתם משלמים? אתם באמת חושבים שזה מחיר סביר? ישנם אתרי קניות שידועים במוצרים הזולים שלהם, חלקם משווקים בגישת “מוצר בחינם! רק לשלם דמי משלוח”.
בפועל, זה כמו לקבל לחם במסעדות – וזה לא בחינם!

המחיר מגולם בדברים אחרים. במקרה הזה, דמי המשלוח משלימים את החסר במחיר המוצר וכך אתם חושבים שמצאתם עסקה משתלמת, כשבפועל אתם משלמים המון שלא כצדק.

מומלץ לרכז את הרכישות האינטרנטיות שלנו למועדים ספציפיים ואף להגדיר לעצמנו לבצע רכישות באינטרנט רק פעם בחודש. ככל שנחשוב על הדברים ונראה את עגלת הקניות המקוונת שלנו גדלה וגדלה, כך נדע להתנהל חכם יותר כלכלית – הרבה יותר חכם מאשר בקנייה אימפולסיבית מעכשיו לעכשיו.

מומלץ לבדוק ולסדר כך שיום הרכישות המקוונות שלכם יהיה גם יום שבו יש מיבצעים, כמו יום הרווקים הסיני, בלאק פריידי ועוד שאר מועדים שמספקים הנחות נאות למגוון רב של מוצרים.

 

 

ביטוח חיים מחיר

תוכן עניינים

כדאי לקרוא גם

ליצור אתכם קשר בנושא הרגלי הצריכה שעולים לנו ביוקר?

כתבות מומלצות

איתור קופות גמל

איתור קופות גמל- דברים שחשוב שתדעו

איתור קופות גמל- דברים שחשוב שתדעו: אחרי שמשתחררים מהצבא ומתחילים לעבוד הרבה צעירים עוברים עבודות רבות עד שהם מוצאים מקום קבוע ובכל מקום עבוד מפרישים

השוואת קרנות פנסיה

השוואת קרנות פנסיה

השוואת קרנות פנסיה: כל אחד ואחת מאיתנו צריכים קרן פנסיה. בין אם אנחנו עובדים שכירים שהעבודה שלנו מפקידה עבורנו כספים לקרן כזו או אחרת ובין

ליצור אתכם קשר בנושא הרגלי הצריכה שעולים לנו ביוקר?

Skip to content